Check This Out Babe!

Tuesday 21 February 2012

Leceh Betul Prosedur Hospital,Kadang Menyusahkan

Assalamualaikum


Baru je dapat call dari Hospital Putrajaya, aku dapat date untuk appointment Ct-Scan mak aku kat Hospital Serdang.Almaklumlah machine dah tua, umur 11 tahun kan.

Aku dimaklumkan Jumaat ni kena bawa mak aku Ct-Scan, masalahnya Doktor X-Ray tu cakap, kena tunggu call dari Doktor Surgical untuk berjumpa dengan mak aku untuk sign borang lain, barulah boleh Ct-Scan ke Hospital Serdang.Doktor tu bilang, maklumlah masuk rumah orangkan..jadi kenalah isi borang lain.

Almaklumlah jugak aku ni bekerja,begitu juga suami aku..kena arrange masa,bukan aku kisah dan berkira.Masalahnya this is hospital in Malaysia..kadang-kadang prosedur tu menyusahkan public or patient.Aku tahu..government procedures, tapi perlulah lebih patient friendly..borang-borang tu setakat standard borang dan dasar yang boleh flexiblekan.Aku pun kerja gomen jugak dah faham sangat.Setakat nak jumpa doktor sekali lagi pi sign borang then baru set tarikh lain untuk buat ct-scan kat hospital lain (makan masa,wang,tenaga pesakit). Aku fikir lain hospital lain borang ke?Tak boleh ke u all fax borang yang disign before ni ke hospital sana, korang punya masalahkan. Patient jadi mangsa keadaan dan melalui prosedur yang menyusahkan.

Memang hakikatnya nak FREE kenalah harung kesusahan semua, tapi pleaselah pentadbiran hospital dan pembuat dasar di Kementerian Kesihatan, perbaiki mutu perkhidmatan.Patient yang sakit lagilah sakit sebab stress dengan service diberikan (aku yang tak sakit pun jadi sakit).

Sebenarnya aku fikirkan kepayahan mak aku nak bergerak, maklumlah orang tua.Ingat patient ni macam bola ke tendang sana sini.

p/s:Lainkali pihak hospital perlu prihatin dan memastikan jangka hayat setiap equipment di hospital dan well maintained.Terima kasih kerajaan Malaysia.

3 comments:

  1. Setuju la ngan point ko tu, memang menyusahkan pun..

    ReplyDelete
  2. ituler pasal huda,aku and hubby kerja,masing2 kena adjust time.we got meeting to attend too..tapi kerana mak aku korbankan masa, tak apalah.tapi geram dgn sistem kerja dan procedure diorang yang menyusahkan patient.suddenly dia tel aku, kena gak datang esok ambil darah n isi borang pastu jumaat buat ct-scan.nak taknak kena gak pi buat..

    ReplyDelete
  3. setuju....pengalaman saya pon bnyk buruk dr baik...
    antaranya nak masukkan(register) anak masuk wad amik masa 3 jam...bukan kite yg suke suke masuk tapi dah ader surat...urgh..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...