Check This Out Babe!

Thursday 16 February 2012

Hospital Putrajaya Belum Cukup Bagus

Assalamualaikum

Pagi tadi aku telah bawa mak aku ke Hospital Putrajaya untuk X-Ray, Ct-Scan dan ambil sample darah.Pagi dalam jam 8 aku telah sampai ke sana.Maklumlah aku dah terbiasa di hospital swasta yang mana mereka mementingkan keselesaan dan servis yang sempurna kerana bayaran mereka 'berbaloi', aku terasa kebengangan dengan servis gomen.
Pada pandangan aku, setiap organisasi mesti ada kelemahan dan kekuatan, tapi pada hemah aku tak boleh terima dengan kenyataan seorang jururawat di situ.

Jururawat:'Ct-Scan tak boleh buat hari ini ye dik sebab machine rosak, kalau nak buat kena tunggu kami call untuk appointment hari lain, tapi dekat Hospital Serdang'

Aku: (WTF dalam hati)Kenapa tak inform awal Ct-Scan tak boleh buat.So blood test ni takkan tak boleh buat juga?

Jururawat:Oo..blood test kena pi register kat depan ambil no baru datang kaunter sini.

Aku:(Nasib baik aku ambik no time nak pinjam wheelchair)Masalahnya kak nurse (aku saja tambah) bukan buat Ct-Scan jek, X-ray pun kena buat.(Nasib baik aku pernah jaga projek hospital, takdelah jahil pasal benda ni)

Jururawat:Ok, pi register dulu baru datang kaunter untuk buat X-ray dan Blood test.
Mak oii..no aku tadi 3172 masa ambil tu 30@# (tak ingat tapi memang ramai giler). Jadi aku terpaksa tunggu, geram gak sebab appointment jam 8 pagi (aku fikir boleh skip).Niler masalah proses kerja yang tak clear dan menyusahkan pelanggan. Sorry aku akui this is government process and working system but they should improve because this is Hospital Putrajaya yang boleh dikatakan gah dan equipment up to date kononnya..Indah khabar dari rupa.Aku geram sebab ingat kita suka suki ambil cuti ker,aku pun banyak kerja kat opis..nasib baik kerana mak aku korbankan masa.

Aku dapat tahu Ct-Scan machine tu usianya dah 11 tahun, aiiyoo..sepatutnya KKM perlu ada backup planning or pentadbiran hospital perlu tahu, all the equipment and facilities is the hospital's backbone.Sepatutnya bila dah tahu usia machine tu agak tuek..perlulah fikir kebarangkalian rosak.
Malas nak cakap banyak, tapi pihak pentadbiran hospital perlu aware tentang hal ini.Sebab itu pengurusan aset dan fasiliti penting dalam organisasi.

p/s:lesson learnt:Hospital perlu ada backup planning jika Ct-Scan rosak, call the patient earlier then set appointment to go other hospital or provide new machine not 2nd hand.Bila machine dah 11 tahun usianya,tak mustahil rosak.Ini menunjukkan kelemahan pengurusan fasiliti.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...